Методичні рекомендації
щодо організації роботи з екологічною казкою
Екологічні казки є дієвим засобом формування у дітей дошкільного віку початкових екологічних уявлень, оскільки є зрозумілими для дітей і мають цікавий пізнавальний зміст.
Робота з казкою об’єднує три етапи:
1 – закріплення знань про об’єкти та явища природи;
2 – формування уявлень про зв’язки та залежності у природі;
3 – формування уявлень про цілісність природних систем і людину, як частину природи.
– На початковому етапі використовуються казки, які спрямовані на розширення та уточнення , закріплення уявлень про живі організми та їхні потреби.
– На другому етапі відбувається уточнення знань про потреби живих організмів.
– На третьому етапі відбувається формування уявлень про зв’язки між живими організмами і середовищем, тобто формування уявлень про цілісність природних систем.
Зазвичай казки читаються:
– у вільний від заняття час;
– перед спостереженням;
– після спостереження;
– під час екскурсії;
– після екскурсії;
– як відповідь на запитання дитини.
Нетрадиційні методи роботи з авторськими казками природознавчого змісту ( сторітелінг):
- « біном фантазій» – дітям пропонують описати незвичайних казкових персонажів, таких як, «антиліс», «антиприрода», і розповісти про них;
- « перетворення казки» – розповідання по-новому відомої авторської казки природознавчого змісту;
- « вінегрет (салат) з казок» – обєднання епізодів різних казок. Діти поєднують сюжети різних казок, переносять героїв однієї казки і сюжет іншої.
- продовження казки розпочатої вихователем, і придумування нового закінчення казки;
- казка в заданому напрямку – використання сюжету відомої казки з переміщенням її героїв в інший час або простір;
- гра – казка – дитина уявляє себе в різних ролях і, виходячи з них, визначає значення певного об’єкту природи для його мешканців ( наприклад, значення лісу для диких тварин);
- перетворення дитини на героя казки та розмова з іншими персонажами казки, висловлювання своїх прохань, побажань, скарг об’єктам і явищам природи (рослинам, сонцю, вітру) і людям, і дітям у тому числі.
Перелік казок екологічного змісту:
Б. Грінченко « Квітки»;
О. Іваненко « На добраніч», « Кисличка» , «Кульбабка»;
І. Крипякевич «Буряк і соняшник»;
З. Мензатюк « Квіти дощу»;
Г. Олуїч «Ясеневий листочок»;
В. Чухліб « Пісня тоненької очеретини»;
Г. Бєлєнька «Як павучок хатку собі будував»;
Л. Тарнашивської « Казка про жовтий листочок»;
В. Сухомлинський « Найгарніша мама», « Велике й мале»;
С. Козлова « Зимова казка»;
О. Лопатін « Як дерева до зими готуються», « Невтомні трудівники»;
Н. Павлов « У живій кімнатці»;
І. Сенченко « Як Олеся заснула у квітці»;
М. Скребцова « Розмова сосонок»;
В. Біанкі « Пригоди мурашки»;
В. Сухомлинський « Самотній мураха», « Зозулена журба»;
Г. Бєлєнкої « Чому восени листя кольорове», «Хто з них правий?»;
В. Сухомлинський « Камінь»;
О. Іваненко « Про бджілку Медунку»;
В. Біакіні « Пригоди мурашок», «зозуленя»;
Г. Храпач « Золотавка»;
Н. Павлова « Знахідка»;
З. Плохій «Хто потрібніший?»;
Ю. Дмитрієва « Що таке ліс?»,;
О. Іваненко « Чорноморденький», «Білочка мандрівниця»;
М. Кучма « Лісовий ярмарок» та ін..